27 Eylül 2014 Cumartesi

Hazzopulo Notları


Hazzopulo'da aldığım notlar 1889'dan 1910'a kadar uzanan Jules Renard'ın Yazmak üzerine kısa ve derinlikli ve de yaşamı hep anlamlı kılmaya çalışan bir zihnin günlüğünden damıtılanlar... Bir düşükler defteri...


"Gökyüzü" mavi gökyüzünden daha fazla anlam taşır. 
Sıfat, kendiliğinden ölü bir yaprak gibi düşer.'
Renard
1901 - syf 26


"Yalandan korkum, düş gücümü öldürdü."
"Doğal olan gerçeklik sevgisidir. Düş gücü, her şeyi kokuşturan iğrenç bir şeydir."
"Yaşamı boyunca yaman bir zihni oldu, hiçbir şey çıkmadı ondan."
"İki eğrili bir merdivendeyiz. Yarımız çıkarken, öteki yarımız iniyor."
"Bir ölünün ardında bıraktığı anı nasıl da üstün yaşamından! Kimse daha değersizleşmiyor."
"Yine de incelikli mektuplar yazıyorum. İnsanlar bilselerdi, beni yalnızca mektuplardan tanımak isterledi."
"Yazmak, neredeyse her zaman yalan söylemektir."
"Yazının heyecan duymayanda, heyecan uyandırmaya gücü yetmez."
"Yazı adamlarının yaşamdan eksilttiği şeyleri topluyorum, güzellik öyle ortaya çıkıyor."
"Sanatçıyı para kazanmıyor diye biraz aşağılarlar, ama o da bununla övünerek hata yapar."
"Yaşam, içinden bana düşen yazını çıkardığım maden ocağıdır."
"Kitapların tadı yok. Bana artık bir şey öğretmez oldular. Bir ressama kopyasını yapsın diye bir resim verilmesi gibi. Ah doğa! Bana bir tek sen kaldın."
"İroni kısa olmalıdır. İçtenlik uzayabilir."
"İmge, biçemde bir kokuşmuşluk tohumudur."
"Yapıtın ağaç gibi doğup büyümesi gerek. Havada, dalların tam olarak uyacağı kurallar, görünmez çizgiler yoktur. Ağaç bütünüyle onu içeren tohumdan çıkıp açık havada gelişir özgürce. Planları, izlenecek yolları çizip onu bozan bahçıvandır."
"Üç cilt boyunca karıncaları gözlemliyor, sonra da kalkıp köylülerime o kadar yakından bakmama şaşırıyorlar."
"Yaşamı yalnızca yaşamın içinde ararım. Bana mükemmelliği verir, ama ölçüp biçerek."
"İnsan konuştuğu gibi yazmalı, iyi konuşabiliyorsa tabii."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder